Pakar Kulit Di Penang-Malaysia

Dermatologi / Pakar Kulit adalah Doktor atau Pakar Kulit yang merawat masalah kulit, kuku, rambut dan sebarang penyakit berkaitan kulit. Sesetengah orang yang berhadapan dengan masalah kulit atau alahan kulit yang perlu segera untuk berjumpa dengan pakar kulit bagi mendapatkan rawatan yang sepatutnya.

Berikut adalah sebahagian daripada senarai Skin Specialist di Pulau Pinang yang disenaraikan dari LookP.com.

  1. Ko Skin Specialist

Dr. Ko Chung Beng adalah pengasas KO Skin Specialist yang ditubuhkan pada tahun 1997. KO Skin Specialist menyediakan pelbagai jenis perkhidmatan dermatologi seperti pembedahan kosmetik. Hari ini, KO Skin Specialist diiktiraf sebagai salah satu pusat dermatologi dan laser yang terkemuka di Asia oleh pakar-pakar kulit profesional dan pelanggan dari seluruh dunia.

KO Skin Specialist bukan sahaja menggunakan peralatan dan teknik moden, tetapi mereka juga menyediakan perkhidmatan kakitangan yang berpengalaman dan juga mesra pelanggan. Ko Skin Specialist akan menyediakan perkhidmatan yang terbaik dan berpatutan mengikut kesesuaian masalah kulit anda. Untuk maklumat anda, KO Skin Specialist adalah salah satu specialist centre yang terkenal, dan disyorkan oleh ramai blogger.

  1. Lim Skin Specialist Clinic

Lim Skin Specialist Clinic terletak di Pulau Pinang. Sejak tahun 1980, Lim Skin Specialist Clinic menyediakan perkhidmatan dermatologi, pakar kosmetik dan perkhidmatan laser dermatologi untuk pesakit tempatan dan juga antarabangsa.

Kesemua doktor yang berkhidmat di Lim Skin Specialist Clinic diperakui oleh Internationally Certified Specialist Dermatologists, dan diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Terdapat juga pakar dan doktor di Lim Skin Specialist Clinic diiktiraf sebagai Specialist Dermatologists or Specialist Allergist and Immunologist in the United States of America or Australia and the United Kingdom.

Selain itu, mereka adalah satu-satunya klinik pakar yang menyediakan perkhidmatan fototerapi di Pulau Pinang. Perkhidmatan dan rawatan fototerapi ini boleh digunakan untuk merawat vitiligo, psoriasis, ekzema dan sebagainya dengan hasil yang positif. Untuk makluman anda, Lim Skin Specialist Clinic tidak menyediakan perundingan dan khidmat melalui e-mel. Jika anda bercadang untuk mendapatkan rawatan di sini, anda boleh ke klinik tersebut.

  1. Dr. Daljit Singh Nagreh

Dr. Daljit Singh Nagreh memiliki klinik sendiri di Pulau Pinang iaitu Nagreh Skin Clinic. Beliau adalah seorang ahli dermatologi diiktiraf oleh Pakar Daftar Negara dan Kementerian Kesihatan. Dr. Daljit juga merupakan ahli National Specialist Register/ dan ahli Persatuan Dermatologi Malaysia (PDM).

Dr. Daljit telah mendapatkan Ijazah Asas beliau MBBS di University of Singapore. Selain itu, beliau juga melanjutkan pelajarannya di University of London untuk mendapatkan Diploma Dermatology, dari Royal Colleges of Physicians United Kingdom. Selain itu, untuk MRCP dan Royal College of Physicians of London pada FRCP.

  1. Dr. Ng Su Yuen

Dr. Ng Su Yuen adalah doktor kulit yang diiktiraf oleh National Specialist Register dan Kementerian Kesihatan. Dr Ng juga merupakan ahli Dermatological Society of Malaysia / Persatuan Dermatologi Malaysia (PDM).

Walaupun Dr Ng adalah doktor kulit, tetapi khusus beliau adalah Ketua Pediatrik. Beliau akan dirujuk sebagai seorang pakar dermatologi pediatrik. Dr. Ng menamatkan pengajian MBBS dari Universiti Malaya, Malaysia pada tahun 2000. Beliau telah mendapatkan latihan kedoktoran dari Hospital Pulau Pinang, Pulau Pinang.

  1. Dr. Khor Yek Huan

Dr Khor kini bertugas sebagai Ketua Jabatan Dermatologi di Hospital Tuanku Fauziah Kangar dan mengetuai perkhidmatan dermatologi di Perlis. Beliau juga berkhidmat sebagai pakar dermatologi untuk Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu. Beliau juga aktif dalam aktiviti akademik, sekarang ini beliau juga merupakan pensyarah Kolej Universiti Sains Perubatan Allianze.

Selain itu, beliau juga aktif dalam Persatuan Dermatologi Malaysia dan "Dystrophic Epidermolysis bullosa Persatuan Penyelidikan [Debra] Malaysia" (ahli council). Beliau juga kerap mengambil bahagian dalam perubatan program Pembangunan Profesional Berterusan (CPD). Selain itu, beliau juga adalah seorang penceramah jemputan untuk seminar. Beliau percaya bahawa pesakit perlu diberi pendedahan yang luas dalam masalah kulit . Beliau juga seorang yang berdedikasi dalam profesion dan ini telah membuat beliau untuk mendapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang daripada Kementerian Kesihatan pada tahun 2009.

      6. Dr. Chong Yew Thong

Sebelum bertugas di Gleneagles Pulau Pinang, Dr. Chong bekerja sebagai Pakar Perunding Perubatan dan Pakar dermatologi serta Ketua Jabatan Dermatologi di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. Tugas utama beliau termasuk merawat pesakit dengan semua jenis masalah kulit, seperti adverse cutaneous drug reaction, sexually transmitted infections and lepros.

 Beliau juga menjalankan prosedur seperti biopsi kulit, pembedahan kulit, krioterapi dan electrosurgery. Beliau berminat dan pakar dalam psoriasis, jerawat, ekzema, jangkitan kulit dan ubat Genito-kencing.

Beliau merupakan pensyarah kehormat di Penang Medical College dan Universiti UCSI. Beliau kerap mengambil bahagian dalam perubatan program Pembangunan Profesional Berterusan (CPD) dan merupakan penceramah jemputan dalam pelbagai seminar. Beliau telah memperoleh Anugerah Perkhidmatan Cemerlang daripada Kementerian Kesihatan pada tahun 2006 dan 2011.

Beliau adalah Malaysian Medical Association and Dermatological Society of Malaysia. Beliau juga adalah Academy of Medicine, Malaysia and international fellow of the American Academy of Dermatology. Beliau adalah seorang pakar berdaftar dalam Perubatan Dalaman dan National Specialist Register (NSR).

  1. Dr. Khoo Siew Swan

Dr Khoo mendapat MBBS dari Universiti Malaya pada tahun 1991. Beliau mendapat latihan perubatan di Hospital Kuala Lumpur dan memperolehi MRCP dari Universiti Edinburgh pada Mac 1996. Beliau kemudian menyertai Jabatan Hospital Dermatologi Kuala Lumpur (HKL) pada Mei 1996. Beliau bekerja sebagai Dermatologist di Jabatan Dermatologi HKL sehingga Disember 1999 dan kemudian bertugas di Jabatan Dermatologi Hospital Pulau Pinang. Pada Mac 2000, beliau menyertai Hospital Lam Wah Ee sebagai Perunding Dermatologi danseterusnya beliau menyertai Hospital Adventist Pulau Pinang. Pengalaman beliau dalam dermatosurgery dan prosedur termasuk: electrocautery / currettage lesi kulit, Kriosurgeri, suntikan Intralesional, cauterisation Chemical, Kulit biopsi - biopsi insisi / pemotongan / punch, kedua diagnostik dan terapeutik, Kimia mengelupas.

Dr Khoo juga merupakan ahli Malaysian Medical Association dan ahli Malaysian Dermatology Society.

  1. Dr. Lo Kang Shang Chit

Dr. Lo Kang Shang Chit adalah doktor dermatologi. Kepakaran beliau adalah pada masalah atau penyakit rambut & kuku, dermato pembedahan, elektro-pembedahan, krioterapi, cautery kimia, penyakit kulit dan sebagainya. Selain itu, Dr. Lo juga mendapat lulusan Diploma Dermatology (Glasgow) dan penyakit kelamin (COTTISA). Beliau juga melanjutkan pengajian dan mendapat kelulusan Sarjana Dermatology Advance dari (UKM).

Dr. lo kang Shang Chit juga merupakan ahli Royal College of Physicians, MRCP (United Kingdom) dan juga ahli di Royal College of Physicians, FRCP (Edinburg).

 

  1. Dr. Chan Lee Chin

Dr Chan Lee Chin merupakan doktor dermatologi di Hospital Pulau Pinang. Dr Chan adalah salah satu daripada pakar dermatologi yang diiktiraf oleh National Specialist Register dan Kementerian Kesihatan. Dr Chan juga merupakan ahli Dermatological Society of Malaysia / Persatuan Dermatologi Malaysia (PDM).

  1. Dato’ Dr. Lim Huat Bee

Dato 'Dr. Lim adalah Senior Consultant Dermatologist. Selepas menamatkan MBBS dan beliau bekerja sebagai dermatologi, dan kemudian mendapatkan latihan di St. John’s Hospital of Skin Diseases, London di mana beliau mengambil pengkhususan lanjut dalam Dermatologi dan Venereology.

Beliau telah memebuka klinik persendirian iaitu Klinik Pakar Kulit Lim yang ditubuhkan pada tahun 1980, dan juga Perunding Dermatologi kepada hospital-hospital lain. Beliau juga merupakan Dermatologist Consultant melawat di Hospital Adventist Pulau Pinang dan beberapa hospital lain di Pulau Pinang termasuk Hospital Cancer Mount Miriam. Beliau berkhidmat sebagai Perunding Dermatologi di pertubuhan kebajikan seperti Persatuan Kanak-Kanak Spastik dan Wisma Yatim Islam. Beliau kerap ke luar negara untuk menghadiri persidangan dan seminar. Beliau mendapat latihan penuh dari American Academy of Dermatology dan juga Academy of Medicine (Dermatology), Malaysia. Beliau disenaraikan di National Specialist Register Malaysia dan diiktiraf sebagai Pakar Dermatologist. Beliau telah memegang pendaftaran penuh dengan General Medical Council of the United Kingdom.

Bagi segilintir orang menghidapi masalah kulit yang kronik sejak lahir, manakala bagi yang lain akan menhidapi masalah kulit semasa mereka membesar. Malah, terdapat juga situasi di mana masalah kulit ini tidak dapat diketahui. Walaubagaimanapun, sekarang masalah kulit dapat dirawat dengan cara yang berkesan. Tetapi, terdapat juga situasi dimana masalah kulit ini tidah dapat dirawat sepenuhnya atau boleh muncul semula pda situasi- situasi tertentu.

Jadi, anda perlu berjumpa dengan pakar kulit secepat mungkin jika terdapat apa-apa tanda-tanda penyakit atau masalah kulit.

Selain daripada senarai Pakar Kulit yang popular di Penang, kami juga menyediakan Pakar Kulit yang popular di Kuala Lumpur & Selangor dan Johor. Jika anda mempunyai sebarang cadangan yang lain, anda boleh menulis komen di ruangan bawah atau hubungi kami.

Share