Panduan Kecil untuk Mengupah Pembantu Rumah Separuh masa di Kuala Lumpur

Tidak mahu membelanja lebih daripada seribu ringgit setiap bulan untuk mengupah seorang pembantu rumah yang tinggal sekali, tetapi terlalu letih untuk melakukan kerja-kerja rumah selepas kerja sepanjang hari? Menyewa pembantu rumah separuh masa boleh menjadi pilihan anda. Malah, ia semakin popular di kalangan rakyat Malaysia sekarang, terutamanya di Kuala Lumpur.

Berikut adalah senarai kecil perkara-perkara yang mungkin anda ingin tahu tentang menyewa pembantu rumah sambilan di KL.

Tambahan pula, jika anda berminat untuk mencari pembantu rumah sambilan, saya rasa anda mungkin berminat untuk membaca artikel ini "Senarai pembantu rumah sambilan di KL dan Selangor".

Terdapat dua jenis pembekal perkhidmatan di sini iaitu, ejen dan individu. Kedua-duanya mempunyai kebaikan dan keburukannya yang tersendiri.

Syarikat Pembersihan atau Agensi

Secara umum, anda berasa lebih selamat kerana sekurang-kurangnya anda tahu siapa yang anda berurusan dengan dan anda bergantung pada semakan rajin yang ejen/syarikat lakukan pembersih rumah mereka. Kadar upah bermula dari RM20 sejam untuk seorang pembantu rumah, dan biasanya, jam minimum yang perlu ialah 4 jam. Beberapa ejen atau syarikat pembersih menawarkan minimum 2 jam untuk 2 pencuci, yang menjadikannya RM40 sejam. Ringkasnya, anda boleh mengandaikan bahawa anda perlu mengeluarkan RM80 untuk satu sesi, sama ada ia akan menjadi sesi 2 jam atau 4 jam, yang bergantung kepada pilihan anda dan tawaran yang diberi.

Kebanyakan ejen hanya menawarkan perkhidmatan pembersihan seperti, pembersihan isi rumah atau pembersihan sebelum dan selepas pindah rumah dan TIDAK menawarkan perkhidmatan memasak, walaupun anda sanggup membayar untuk itu.

Pada masa kini, terdapat banyak syarikat yang baru membolehkan anda untuk menempah perkhidmatan mereka secara online atau melalui aplikasi telefon bimbit, di sini adalah senarai syarikat-syarikat yang saya jumpa:

  • tidynshines.com - menyediakan pelbagai pakej yang anda boleh memilih daripadanya
  • Kaodim – membantu anda berhubung dengan ramai pemberi perkhidmatan, termasuk pembantu rumah / pembersih sambilan
  • Servishero (aplikasi telefon bimbit juga) - sama dengan Kaodim, tetapi ia mempunyai aplikasi telefon bimbit juga

Pembantu/Pembersih Rumah (Individu)

Atau anda juga boleh terus berurusan dengan pembantu rumah sambilan, kebanyakan daripada mereka adalah orang Indonesia atau Filipino, tetapi sebahagian daripada mereka adalah orang tempatan Malaysia juga. Dari segi bayaran, pembantu rumah individu separuh masa mengenakan caj lebih kurang sama dengan ejen iaitu, bermula dari RM20 sejam.

Isu utama adalah anda tidak pasti jika anda boleh mempercayai mereka atau tidak kerana anda tidak mengetahui mereka, jadi ia akan menjadi bijak untuk mengupah pembantu rumah yang orang lain telah mencuba atau telah mengesyorkan perkhidmatan mereka. Satu lagi perkara ialah biasanya mereka tidak mempunyai pengangkutan sendiri, jadi kawasan perkhidmatan mereka adalah terhad, iaitu sama ada dekat tempat tinggal mereka, atau berdekatan kawasan stesen LRT.

Perkara yang baik tentang mengambil secara individu adalah jadual mereka lebih fleksibel, dan mereka tidak keberatan untuk memasak untuk anda juga, ini boleh menjadi satu kelebihan besar untuk pasangan yang bekerja. Selain itu, mereka juga lebih fleksibel tentang jam minimum, ada yang tidak kisah bekerja 2 jam satu sesi.

Berikut adalah senarai di mana anda boleh mencari individu sambilan pembantu rumah.

Semoga berjaya mencari bantuan kecil yang anda perlukan, dan beritahu saya jika anda rasa saya terlepas apa-apa yang penting dengan menghantar e-mel kepada kami di sini.

Share