Pakar Sakit Puan Popular di KL & Selangor

Terdapat beberapa peringkat dalam kehidupan seorang wanita. Pada peringkat ini, seorang wanita akan mempunyai banyak perubahan hormon. Ia adalah proses menjadi seorang wanita daripada seorang gadis. Walau bagaimanapun, tidak semestinya semua pakar sakit puan adalah perempuan. Berikut adalah beberapa gynae lelaki yang bagus di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.

 

  1. Wong Pak Seng

Dr. Wong memperolehi Fellowship dalam Ketidaksuburan dan Perubatan Reproduktif di United Kingdom (UK). Beliau telah menyempurnakan kemahiran dalam pembedahan pembiakan histeroskopi dan laparoskopi sebelum kembali ke Malaysia dari UK. Sejak kepulangannya, beliau telah bekerja di beberapa pusat IVF sebelum menubuhkan Sunfert pada 2009. Dr. Wong kerap berceramah di forum-forum awam dan juga di persidangan perubatan. Beliau mempunyai pengalaman lebih dari 12 tahun dalam merawat pasangan yang tidak subur dan telah melakukan lebih 3000 kitaran IVF. Jika anda mempunyai sebarang soalan mengenai apa-apa keadaan, anda boleh tanya soalan anda! Beliau sangat mesra dan seorang yang penyayang. Dr. Wong mendorong anda untuk tidak berputus asa dan juga anda mempunyai peluang untuk hamil juga. Beliau hanya akan membantu anda untuk hamil dan kemudian merujuk anda kepada rakan sejawatnya sebaik sahaja anda hamil untuk pemeriksaan bulanan.

  1. Chuah Bee Poh

Dr. Chuah adalah pakar sakit puan dan obstetrik (O & G) di Hospital Tung Shin di Kuala Lumpur. Pendidikan awal dalam bidang perubatan telah dilakukan di India dan kemudian terus melakukan pengkhususan di Malaysia. Apabila ditanya, mengapa O & G? Jawapan beliau adalah sangat mudah. Dr. Chuah tidak suka pengkhususan lain. Beliau sangat mesra, penyayang dan suka bercakap. Beliau memang suka bercakap banyak, terutamanya apabila datang masa untuk memberi nasihat, beliau akan memberikan penjelasan yang betul dan senang difahami mengikut pengalaman beliau. Oleh itu, jika anda merancang untuk menambah ahli keluarga, atau anda sedang hamil, anda mungkin ingin cuba rawatan beliau. Dr. Chuah sangat baik dalam melakukan imbasan ultrasound, sama ada imbasan bayi atau imbasan ginekologi. Beliau boleh bercakap dalam Bahasa Inggeris, Kantonis, Mandarin dan beberapa dialek yang lain. Yurannya adalah munasabah kerana Dr. Chuah adalah seorang yang murah hati juga.

  1. Haris Hamzah

Dr. Haris Hamzah adalah Pakar O & G yang mengkhusus dalam teknologi pembiakan dibantu dan pembedahan laparoskopi (invasif minimal) pembedahan. Beliau bekerja di Pusat Pakar Kesuburan Antarabangsa Alpha. Dr. Haris menamatkan pengajian di Universiti Malaya. Beliau juga menjadi Ahli dan Fellow di Royal College of Obstetric & Gynaecology (London). Dr. Hamzah menubuhkan Persenyawaan In-Vitro (IVF) dan program Pengurusan Kesuburan pertama di negara ini dan beliau melahirkan kehamilan IVF yang pertama di negara ini diikuti dengan dan kembar GIFT yang pertama. Beliau turut melahirkan kehamilan PROST dan TEST yang pertama. Dr. Haris juga melahirkan kehamilan ICSI dan ICSI / Testicular Biopsy yang pertama. Selain itu, beliau adalah orang yang sesuai memperkenalkan Gonal F untuk kegunaan IVF di Malaysia dan Protokol Antagonis untuk IVF. Dr. Hamzah adalah seorang yang mesra dan penyayang. Anda tidak akan kisah merawat dengan dia walaupun beliau pakar sakit puan lelaki.

  1. Dato’ Dr. Ang Chin Guan

Dato' Dr. Ang Chin Guan dari Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC) adalah doktor yang bagus kerana beliau sentiasa menggalakkan bakal ibu untuk melahirkan anak secara normal. Bayaran untuk konsultansinya dan kos melahirkan anak adalah berpatutan. Tempoh konsultansi beliau adalah 5-10 minit setiap sesi dan hanya akan lebih lama mengikut keadaan kes tersebut. Ini adalah kerana Dr. Ang mempunyai ramai pesakit yang datang kepadanya. Pada masa yang sama, beliau juga mempunyai klinik di Pusat Pakar Taman Mayang. Beliau adalah seorang yang mesra dan penyayang. Dr. Ang hanya memberi ubat-ubatan jika ibu yang hamil memerlukan mereka dan tidak memaksa mereka untuk membuat sebarang keputusan. Beliau menggalakkan untuk melahirkan anak secara normal tetapi jika anda memilih melakukan C-section, beliau akan menyokong anda. Jika Dr. Ang mempunyai kecemasan, anda mungkin perlu tunggu selama 30 - 90 minit. Ia adalah satu kelebihan untuk pergi merawat dengan beliau, tetapi hanya jika anda bersedia untuk menunggu lama. Tetapi ia berbaloi menunggu!

  1. Ravi Chandran

Dr. Ravi Chandran adalah pakar sakit puan dan ketua jabatan O & G di Gleneagles, Kuala Lumpur. Beliau sangat berpengalaman dalam proses kehamilan. Beliau adalah profesional dalam kedua-dua perubatan ibu dan janin. Beliau cenderung untuk mengambil kes-kes kecemasan dulu. Ini bermakna jika anda mempunyai janji temu pada itu, jika berlaku kecemasan pada masa itu, Dr. Ravi akan mengutamakan kes kecemasan itu. Anda mungkin perlu menunggu sehingga beliau menyelesaikan kes tersebut. Ia adalah lebih baik untuk pergi selepas membuat temujanji daripada menunggu masa yang lama tanpa temujanji . Bayarannya adalah mahal kerana perkhidmatan profesionalnya adalah bagus. Dr. Ravi melakukan pemeriksaan penuh kepada anda sama ada ia adalah kerana kehamilan atau kerana terdapat pertumbuhan dalam ovari anda. Beliau suka menanya banyak soalan sebelum mendiagnosis masalah anda. Jadi, jika anda memilih Dr. Ravi, anda berada dalam tangan yang baik.

  1. Wong Sum Keong

Dr Wong adalah seorang pakar perbidanan di Hospital Pantai, Kuala Lumpur. Pada masa yang sama, beliau berkhidmat dalam Pusat Pakar Wanita Hartamas di Sri Hartamas. Beliau sangat popular dan mempunyai ramai pesakit. Pesakitnya bukan sahaja pesakit kali pertama tetapi juga bakal ibu yang sudah selesa dengan beliau. Dr. Wong adalah seorang yang penyabar dan menggalakkan kelahiran semula jadi. Beliau memilih untuk tidak membuat C-seksyen selagi tiada kecemasan atau tiada pilihan lain. Beliau sangat mahir dan sangat teliti dalam kerjanya. Jika anda sanggup menunggu lama, ia berbaloi, untuk menunggu lama dalam barisan. Tempoh menunggu adalah sama sepanjang minggu tak kisah sama ada hari kerja atau hari cuti. Dr. Wong mengambil temujanji hanya untuk mengisi slot harian sahaja. Jika terdapat banyak pesakit, pesakit tanpa temujanji tidak akan dilayan kecuali ada kecemasan. Anda juga boleh cuba kelahiran bayi dalam air di sini kerana Hospital Pantai adalah satu-satunya hospital yang menyediakan kelahiran dalam air. Dr. Wong juga menyokong penyusuan susu ibu bagi ibu-ibu baru dan memberitahu mereka untuk melakukannya selama mungkin.

  1. Paul Tay Yee Siang

Dr. Paul Tay adalah dari Prince Court Medical Centre. Beliau bekerja di jabatan IVF dan adalh seorang yang pakar dalam bidang IVF. Bukan sahaja sebagai pakar sakit puan tetapi juga sebagai pakar obstetrik, beliau mengambil berat tentang pesakit dan membantu menjawab soalan mereka. Dr. Paul juga akan tanya jika anda mempunyai apa-apa soalan lagi untuk bertanya sebelum anda balik. Oleh sebab, Dr. Tay adalah seorang yang tenang dan santai, ibu mengandung rasa selesa untuk merawat dengannya. Jika kehamilan anda “overdue”, doktor lain akan cadangkan untuk membuat pembedahan C-seksyen, tetapi Dr. Paul  akan meminta anda untuk menunggu jika boleh melahirkan secara normal. Yuran konsultansinya munasabah dan berpatutan, jadi anda tidak perlu bimbang tentang harga yang tinggi hanya kerana beliau bekerja di sebuah hospital swasta. Sebagai seorang doktor muda, beliau telah mencapai banyak dan sangat berpengalaman. Jangan tengok usian Dr. Paul tetapi pengalamannya dalam mengendalikan wanita yang mempunyai masalah-masalah yang berbeza mengenai hormon.

  1. Datuk Dr. Maheswaran Sittampalam

Datuk Dr. Maheswaran Sittampalam adalah pengarah dan doktor obstetrik dan ginekologi tetap di Damai Service Hospital. Beliau menamatkan latihan siswazah pakar di U.K. di mana kepakaran beliau adalah kemandulan. Sebagai tambahan kepada tugas klinikal dan pembedahan dalam Obstetrik dan Ginekologi, Dr. Maheswaran memainkan peranan penting dalam memulakan perkhidmatan IVF di hospital. Beliau memberi perhatian khusus kepada keselamatan pesakit yang menjalani rangsangan ovari dalam rawatan pembiakan dibantu. Di samping itu, beliau telah terlibat secara aktif dalam menganjurkan penerusan Program Pendidikan Perubatan Hospital dan latihan klinikal. Dr. Mahes sangat berpengalaman dalam kemandulan dan sedang melakukannya sejak tahun 1999. Jadi, anda tidak perlu bimbang! Anda berada di tangan yang terbaik.

  1. Dato Dr. Prashant Nadkarni

Dr. Prashant menjadi seorang doktor di Universiti Malaya (UM). Beliau memperolehi Ijazah Kepakaran selepas latihan di UK, dan telah menjadi Pakar Kemandulan sejak itu. Dato Dr. Prashant mempunyai lebih dari 30 tahun pengalaman dalam kemandulan dan IVF. Dr Prashant Nadkarni, telah berlatih sejak 1982 dan beliau sangat bagus disebabkan pengalaman luas beliau. Beliau juga sangat beretika dan baik, dan kakitangannya sama-sama berdedikasi dan cekap. Kakitangan dan doktor akan membawa anda melalui prosedur dan membantu menyediakan anda untuk setiap peringkat. Beliau seorang yang terus-terang dan memberikan anda penyelesaian terbaik untuk dihadapi. Dr. Prashant tidak memberikan anda harapan palsu atau janji-janji palsu. Beliau akan meminta anda membuat  rawatan IUI atau IVF mengikut apa masalah anda. Jika masalah kemandulan anda adalah kecil, anda akan dinasihatkan untuk melakukan IUI dan jika sebaliknya, anda akan dinasihatkan untuk buat IVF. Kadar kejayaan beliau adalah lebih daripada 50%, jadi jangan lemahkan harapan anda! Anda masih mempunyai peluang untuk hamil.

  1. Fan Poh Wah

Dr. Fan memperoleh ijazah perubatan dari Universiti Malaya (UM) pada tahun 1988 dan melanjutkan pelajarannya ke peringkat Sarjana dalam Perubatan (Obstetrik dan Ginekologi) di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 1995. Pengalaman dan dedikasi beberapa tahun di beberapa hospital di seluruh Semenanjung Malaysia menyempurnakan kemahirannya dalam obstetrik dan ginekologi dan seterusnya, pakar dalam sub-kesuburan dan pembedahan minimal. Dr. Fan sebelum ini berkhidmat di Pusat Taman Desa Medical (TDMC) dan Pusat Perubatan Sunway (SMC). Kini, beliau mempunyai klinik sendiri di Kuchai Lama dinamakan Klinik Pakar Fan untuk Wanita dan juga membantu pasangan subur di Sunfert Fertility Centre. Beliau adalah seorang yang mesra dan pakar sakit puan yang tenang. Dr. Fan sangat profesional dalam kerja beliau dan kerana itu doktor bidan ini sangat popular. Beliau membuatkan pesakit hamil tenang dan selesa dengan sifat lucunya. Anda boleh dapatkan rawatannya jika anda tidak suka menunggu lama dalam barisan.

Jadi, diatas adalah doktor-doktor sakit puan lelaki yang popular di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor. Jika anda perlukan doktor bidan wanita, anda boleh tengok artikel ini. Jika anda mencari Gynae di negeri lain seperti Johor atau Penang, sila klik di dini.

Share