Bagaimana Untuk Memilih Seorang Peguam

Kebanyakan orang menggunakan perkhidmatan peguam apabila terjadinya konflik antara dua pihak dan tiada penyelesaian. Maka kes ini akan dibawa kepada pihak ketiga (mahkamah). Selain daripada itu, perkhidmatan mereka digunakan untuk mengesahkan dokumen-dokumen, pemindahan hak milik, perjanjian usaha perniagaan baru dan banyak lagi.

Anda boleh mencari semua peguam dan firma guaman yang mengamalkan undang-undang secara sah di Malaysia di laman web bar majlis atau di pejabat mereka di Kuala Lumpur. Anda boleh menggunakan senarai peguam dan firma guaman dengan ulasan di laman web kami, LookP.com.

Sekarang, mari kita berbincang mengenai ciri-ciri seorang peguam yang perlu dinilai sebelum memilih untuk menggunakan perkhidmatan mereka:

  • Tahap Keselesaan antara kamu berdua

Pastikan anda selesa bercakap dengan peguam anda. Ia mungkin tidak perlu tetapi jumlah maklumat yang diberikan kepada peguam anda akan memberi kesan pada kes anda di mahkamah.

  • Pendengar yang baik

Pastikan peguam anda bersedia untuk mendengar masalah anda mahupun maklumat yang akan dikemukakan kepada hakim atau dimasukkan dalam kontrak. Jika ada masalah atau kesalahan, ia akan diletak atas nama anda dan bukan pada peguam tersebut.

  • Mematuhi permintaan anda

Terdapat beberapa peguam yang akan meminta anda untuk mengikut arahan dan peraturan mereka. Jika anda tidak kisah, anda boleh terus menggunakan perkhidmatan mereka namun jika sebaliknya segala permintaan anda tidak akan dilayan.

  • Yuran yang berpatutan

Peguam yang berpengalaman mengambil yuran yang agak tinggi. Sebahagian daripada mereka mengambil kes itu dan kemudian memberikannya kepada junior mereka jika mereka terlalu sibuk. Jadi, jika anda bayar untuk pengalaman, pastikan anda mendapatkannya.

  • Sentiasa ada masa untuk berunding dengan anda

Peguam cenderung untuk menjadi sibuk kerana mereka tidak hanya mengendalikan satu kes pada satu masa. Mereka sentiasa bergerak dari mahkamah yang berlainan dan firma undang-undang lain untuk mendapatkan pemahaman antara kedua-dua pihak pelanggan mereka.

  • Berpengalaman dalam bidang yang anda mahu berunding dengan mereka

Mengenal pasti masalah anda dan pergi kepada peguam yang membuat pengkhususan tersebut. Kebanyakan firma guaman akan mempunyai lebih daripada seorang peguam supaya anda tidak perlu pergi jauh. Mereka sendiri akan mengesyorkan peguam lain kepada anda jika mereka tidak mengambil kes itu. Cuba lihat di sini untuk pengkhususan firma undang-undang

Ramai rakyat Malaysia memilih peguam melalui cadangan oleh ahli keluarga atau rakan-rakan mereka. Peguam mempunyai bidang penghususan yang berbeza. Terdapat lima cabang utama Undang-undang di Malaysia yang:

  • Undang-Undang Keluarga

Undang-undang keluarga adalah undang-undang yang dikuatkuasa untuk isu-isu mengenai hal keluarga dan hubungan rumahtangga seperti Petisyen Perceraian, Pengambilan Anak Angkat, dan Hak Penjagaan Kanak-Kanak

  • Undang-Undang Jenayah

Undang-undang jenayah adalah untuk orang-orang yang melakukan jenayah dan perbuatan khianat kepada orang lain. Contoh penggunaan Undang-undang Jenayah adalah dalam pembunuhan, penculikan, penyeludupan dadah, dan rompakan

  • Undang-Undang Sivil

Sistem undang-undang mengenai hubungan peribadi antara ahli-ahli dalam komuniti kecuali yang berhubung dengan jenayah, tentera, atau hal-ehwal agama.

  • Undang-undang Perniagaan

Boleh digunakan untuk hak, hubungan, dan pengaliran orang yang berkaitan dengan perniagaan dalam pembelian, perdagangan, dan jualan seperti Surat Perjanjian Jual Beli.

  • Undang-undang Syariah

Undang-undang Syariah digunakan oleh semua orang Islam yang tinggal di Malaysia. Undang-undang ini meliputi semua empat cabang di atas dan keputusan kehakiman itu diberikan berdasarkan nilai-nilai Islam.

Selepas semua ini, jika anda merasakan bahawa peguam anda atau peguam rakan anda tidak memberikan hasil yang memuaskan, anda boleh membuat aduan kepada Majlis Peguam. Jika rasa ada sesuatu yang tidak kena dengan cara yang peguam mengendalikan kes, anda boleh membuat aduan kepada Majlis Peguam juga. Jadi, jika terdapat sebarang penipuan, gangguan emosi, rasuah, pendapat berat sebelah dari pihak peguam anda, anda boleh membuat aduan kepada Majlis Peguam. Untuk membuat aduan, anda perlu mempunyai bukti terhadap tuduhan anda sebelum pergi kepada mereka. Jika bukti itu adalah sah, Majlis Peguam akan menjalankan siasatan dan mengambil tindakan yang sewajarnya, jika terbukti bersalah, lesen peguam itu akan dibatalkan.

Jadi, di sini adalah beberapa maklumat penting yang perlu diketahui oleh seseorang sebelum dan selepas mendapat perkhidmatan seorang peguam. Saya berharap maklumat ini berguna kepada anda semua. Jika terdapat apa-apa maklumat yang perlu ditambah atau perlu dikeluarkan, maklumkan kepada kami dengan memberi komen di bawah atau hubungi kami.

Share