Pakar Mata popular di Penang-Malaysia

Mata merupakan salah satu organ yang amat penting dan setiap individu harus peka dengan kesihatan mata anda. Di samping itu, terdapat beberapa langkah yang anda boleh lakukan untuk memastikan mata anda sentiasa sihat. Antara langkah-langkah yang perlu anda lakukan ialah mengambil makanan yang bernutrisi, Mengekalkan berat badan yang sihat, memakai cermin mata gelap pada musim panas, memastikan anda mendapatkan rehat yang secukupnya dan banyak lagi. Walaubagaimanapun, langkah yang paling utama yang perlu di beri perhatian ialah mendapatkan pemeriksaan mata daripada pakar mata yang dipercayai. Oleh disebabkan itu, LookP.com telah menyediakan senarai Pakar-pakar Mata yang terkenal di Penang. Sila baca di bawah untuk mengetahui senarai pakar-pakar mata di Penang.

1. International Specialist Eye Centre (ISEC)

International Specialist Eye Centre Penang (ISEC Penang) terletak di Pulau Pinang, Jalan Burma. ISEC Penang merupakan pusat mata yang pakar dalam oftalmologi, khususnya dalam penjagaan klinikal, pengajaran dan penyelidikan. ISEC Penang berusaha untuk memberikan perkhidmatan yang berkualiti tinggi, mesra pelanggan, penjagaan mata pada tahap yang terbaik kepada masyarakat tempatan dan serantau. ISEC Penang menyediakan pelbagai perkhidmatan seperti pembedahan laser mata (Lasik), untuk Vitreoretinal yang paling kompleks, pembinaan semula kelopak mata, kompleks pembedahan pemindahan/transplantasi kornea dan juga pembedahan glaucoma. Selain itu, keputusan klinikal ISEC Penang dibuat berdasarkan kepentingan pesakit dan perubatan berasaskan bukti kontemporari. Keputusan klinikal diambil oleh pasukan ISEC Penang yang terdiri daripada pakar oftalmologi yang berpengalaman dan terlatih berdasarkan garis panduan klinikal yang sah.

2.Dr. Choon Siew Cheong, Jonathan

Dr. Jonathan Choon telah mendapat ijazah dari Royal College of Surgeons di Ireland pada tahun 1987 dalam MB.BCh, BAO (Ire) dan LRCP & S (Ire). Beliau juga telah menerima latihan oftalmik dari United Kingdom, The Royal Hospital Victoria Mata di Bournemouth, Hospital Manchester Royal Eye, Eye Hospital St Paul, Liverpool dan The Royal Devon dan Hospital Mata Exeter, Exeter. Selain itu, beliau juga mencapai Fellowship Royal College of Oftalmologi, UK (FRCOphth). Beliau kembali ke Malaysia pada tahun 1995 dan telah dilantik sebagai Pensyarah di Oftalmologi di Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Dr. Choon, pakar dalam bidang vitreo-retina, anterior pembedahan segmen dan phaco-pengemulsian katarak, juga pakar dalam pelbagai pembedahan mata yang lain.

3.  Dr Adrian Tey Puat Kean

Dr Adrian telah memperoleh ijazah dari Universiti Aberdeen, UK pada tahun 2000. Beliau meneruskan latihan oftalmik lepasan ijazah di Peterborough, Edinburgh dan Dundee, UK. Beliau juga telah mendapat fellowship dalam bidang "Cornea, External eye diseases and Refractive surgery" dari Newcastle dan Liverpool, , UK. Dr. Adrian merupakan seorang pakar dalam Pembedahan katarak (termasuk toric,multifokal dan Artisan implan), pembedahan biasan/refraktif (kedua-dua laser dan pertukaran kanta mata), Pemindahan/transplantasi kornea, Pengurusan okular permukaan dan Penyakit Kornea, Glaukoma dan pembedahan penapisan dan juga oftalmologi umum. Kini, beliau adalah seorang Pakar Mata di International Specialist Eye Centre Penang (ISEC Penang).

4. Dr Tah Kheng Soon, Raymond 

Dr. Tah Kheng Soon mempunyai Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Sarjana Muda Pembedahan (MBBS) dari Kasturba Medical College, Manipal, India pada tahun 1996. Beliau seterusnya mendapat fellowship Oftalmologi dari Royal College of Surgeons dan perubatan, Glasgow . Pada awalnya, beliau bekerja sebagai pegawai perubatan Ophthalmic di Jabatan Oftalmologi di Hospital Melaka, sehingga beliau menamatkan latihan sebagai pakar bedah mata. Beliau menamatkan latihan sub-kepakaran dalam Biasan Pembedahan (Lasik) di Vancouver, Washington, Amerika Syarikat pada 2006.

5. Assoc Prof Dr Andrew Lim Keat Wu

Prof Madya Dr Andrew Lim Keat Wu adalah pakar mata di Island Hospital, Pulau Pinang. Kepakaran beliau adalah dalam Ophthalmology. Sub-kepakaran Dr. Andrew ialah berkaitan kanta premium, retina perubatan termasuk Uveitis, dan pembedahan retina. Selain itu, Dr. Andrew juga merupakan pakar dalam pembedahan vitreo-retina, cataract & intraokular kanta implantasi, glaukoma, diabetic retinopathy treatment, umur berkaitan macular degeneration rawatan termasuk suntikan anti-vegf, yag & argon prosedur laser, pediatrik (kanak-kanak) penjagaan mata termasuk katarak, ambylopia, optometri, penyakit mata tiroid, pembedahan retina untuk detasmen retina, pendarahan vitreous, lubang makula, jatuh nukleus dan jatuh implan kanta dan premium intraocular kanta implan seperti toric, trifocal, multifocal, multifocal toric, akomodatif, iris fixated dan kanta intraocular.


6. Dato' Dr Lai Yoon Kee

Dato 'Dr. Lai adalah seorang pakar mata general yang pakar dalam penyakit retina dan vitreous. Beliau memperoleh ijazah dari fakulti perubatan di Universiti Malaya pada tahun 1980 dan mendapat Fellowship Royal College of Surgeons di Edinburgh pada tahun 1985. Beliau merupakan bekas Ketua Jabatan Oftalmologi di Universiti Malaya dan bertanggungjawab untuk menyelia siswazah Masters of Ophthalmology di universiti yang sama. Kepakaran Dr. Lai khusus dalam vitreo-retina, kornea, katarak dan glaukoma pembedahan.

7. Dr. Vivian Gong Hee Ming

Beliau melanjutkan pelajarannya ke peringkat ijazah perubatan di Mangalore University, India pada tahun 1992. Beliau kembali ke Malaysia pada tahun 1993 dan menamatkan housemanship pada tahun 1994 di Hospital Besar Pulau Pinang. Beliau melanjutkan kursus Ophthalmology pada tahun 1996 dalam Sarjana Pembedahan untuk Oftalmologi di UKM dan ditugaskan di Hospital Besar Pulau Pinang selama 3 ½ tahun dan 6 bulan di Hospital UKM. Pada tahun 2004, beliau melanjutkan pelajarannya ke peringkat fellowship dalam Glaukoma di bawah Kementerian Kesihatan. Pada tahun 2007, beliau bekerja sebagai Pakar Oftalmolog, pakar dalam Glaukoma di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh. Beliau merupakan seorang pakar dalam Oftalmologi dan Glaukoma.

8. Vista Eye Specialist (Penang)

Vista Eye Specialist terletak di Bukit Mertajam, Penang. Vista Eye Specialist merupakan pusat pakar mata yang menyediakan perkhidmatan general eye care, vision evaluation, glaucoma screening for diabetic eye disease, pediatric eye care, age-related macular degeneration, corneal diseases, dry eye, eye corporate screenings dan banyak lagi rawatan yang berkaitan dengan mata. Vista Eye Specialist juga pakar dalam beberapa perkhidmatan yang khusus seperti no-blade cataract surgery, LASIK, visian ICL, reading vision dan pterygium excision with corruption (glue). Anda boleh menghubungi Vista Eye Specialist dan membuat temujanji dengan pakar mata mereka.

9. Optimax Eye Specialist (Penang)

Optimax Eye Specialist merupakan syarikat swasta, tetapi selain mengekalkan keuntungan, Optimax Eye Specialist juga mengekalkan kepakaran, perkhidmatan yang terbaik dan tanggungjawab sosial mereka sebagai pembekal perkhidmatan perubatan. Selain itu, Optimax Eye Specialist juga telah memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat dengan membantu dalam pemulihan penglihatan mereka yang kurang bernasib baik melalui penajaan cataract surgery, dan penajaan percuma bagi eye health screening serta kelas percuma khusus untuk kesihatan mata bagi masyarakat setempat. Anda boleh menghubungi dan mendapatkan temujanji denagn pakar - pakar di Optimax Pakar mata untuk membuat pemeriksaan mata.

10. Dr Yau Ga Rin


Dr. Yau Ga Rin merupakan seorang pakar dalam Ophthalmology. Dr. Yau adalah salah seorang daripada pakar bedah mata yang terkenal dalam Malaysia untuk pembedahan katarak dengan kanta intraocular Ultrasmart dan Pakar Oftalmologi yang terkemuka di Dunia untuk menyokong Pencegahan ARMD. Sub-kepakaran Dr. Yau tertumpu pada interventional glaukoma pengurusan dengan menggunakan teknologi laser untuk mengurangkan pergantungan kepada ubat glaukoma yang mahal. Dr. Yau adalah pakar dalam pembedahan katarak dengan penginapan pseudo dengan menggunakan Ultrasmart kanta intraokular yang dibuat di Amerika Syarikat dan direka di Chennai, India.

Senarai di atas merupakan 10 Pakar mata dan Pusat Pakar Mata yang terkemuka di Penang. Jika anda sedang mencari pakar-pakar mata selain daripada senarai di atas sila klik di sini. Anda juga boleh klik pada senarai di atas untuk memberi komen atau berkongsi pengalaman anda dengan LookP.com. Jika anda mempunyai sebarang cadangan lain, anda digalakkan untuk menulis komen di ruangan bawah atau hubungi kami.
Selain itu, kami juga menyediakan senarai Pakar mata dan Pusat Pakar Mata di Kuala Lumpur & Selangor dan juga di Johor.

Share