Pakar Ginekologi atau Pakar Sakit Puan di Pulau Pinang-Malaysia

Saya mendapati terdapat banyak obstetrik dan ginekologi di sekitar Pulau Pinang, tetapi tidak ramai yang mengetahui tentangnya. Jadi, saya telah menulis satu artikel untuk pakar obstetrik yang popular di seluruh kawasan utara, atau lebih khusus di sekitar kawasan Pulau Pinang. Harap ia membantu anda semua. Jika anda sedang mencari di tempat lain di Malaysia, anda boleh mencari artikel mengenai pakar ginekologi popular di KL, Selangor dan Johor.

  1. Rosita Hj. Ramli

Dr. Rosita adalah pakar sakit puan di Hospital Pearl Maternity di Pulau Pinang. Beliau yang menubuhkan hospital ini dengan suaminya pada tahun 2006. Jika Dr. Rosita boleh membuka hospital bersalin, mestilah pengalaman campur dengan pengetahuan beliau adalah luas. Beliau seorang yang mesra, bersifat keibuan dan sangat penyabar. Bersama-sama dengan Dr. Rosita, kakitangan beliau juga sangat penyayang dan membantu setiap pesakit di hospital ini. Beliau juga adalah ahli Royal College of Obstetricians and Gynaecology. Beliau bukan sahaja merawat bakal ibu, tetapi juga membantu pesakit untuk menopaus, penyakit kuning neonatal, vaksin untuk kanak-kanak dan orang dewasa, ujian saringan wanita, kemasukan dan penyingkiran Intrauterine Contraceptive Device (IUCD), kemasukan atau penyingkiran Implanon dan pembedahan sakit puan. Dr. Rosita juga memberikan nasihat bagaimana hendak merancang keluarga. Beliau juga berkhidmat secara sambilan di Hospital Pantai, Pulau Pinang. Dr. Rosita adalah salah seorang daripada beberapa pakar bidan muslimah yang bagus di Pulau Pinang.

  1. Yeoh Chee Lim

Dr. Yeoh berkhidmat di Gleneagles Pulau Pinang sebagai seorang pakar perbidanan (OB) dan pakar sakit puan. Sebagai OB, Dr. Yeoh percaya dalam penjagaan antenatal bersama dan sentiasa menyediakan kaunseling dan amniosentesis perkhidmatan kepada "wanita berisiko". Selain itu, sebagai pakar sakit puan, Dr. Yeoh mampu menawarkan perkhidmatan yang terdiri daripada endoskopi sakit puan, termasuk laparoskopi bantuan histerektomi faraj, dengan pembiakan dibantu termasuk Persenyawaan In -Vitro (IVF). Beliau sangat mesra dan suka membantu. Kebanyakan masa, Dr. Yeoh akan menasihati anda untuk membeli ubat-ubatan dari farmasi kerana ia lebih murah untuk membeli di sana. Anda perlu datang awal untuk melawat beliau untuk temujanji, ini kerana masa menunggu beliau sangat lama. Beliau mempunyai ramai pesakit kerana Dr. Yeoh adalah seorang pakar bidan yang bagus.

  1. Somaskandar Sivasuntharam

Dr. Somas menyertai Gleneagles Pulau Pinang sebagai pakar obstetrik dan ginekologi, khususnya dalam bidang perubatan pembiakan (membantu wanita hamil). Selain membantu pasangan yang tidak subur untuk hamil dan membantu untuk kehamilan berisiko tinggi, Dr Somas boleh membantu pesakit dengan masalah lemah kawalan kencing, gangguan haid, fibroid rahim, PCOS (sindrom ovari polikistik), putus haid, jangkitan faraj, gangguan ovulasi, sista ovari, endometriosis dan banyak lagi. Dr. Somaskandar berkelulusan sebagai seorang pakar perbidanan dan sakit puan (O & G) pada tahun 2002 dari Universiti Malaya. Pada masa yang sama, beliau sibuk mengajar sebagai pensyarah kanan dan pemeriksa di Kolej Perubatan Pulau Pinang. Dr. Somas cekap dalam kerjanya kerana beliau terdedah kepadanya sejak kecil kerana kedua-dua datuk dan ayah beliau adalah doktor. Jadi, anda tahu anda boleh mempercayai Dr. Somaskandar.

  1. Narinder Singh Shadan

Dr. Narinder adalah satu-satunya doktor yang melakukan teknik “Gentle-Birth”, terutamanya kelahiran dalam air. Hospital Pulau Pinang di mana beliau adalah seorang pakar ginekologi dan obstetrik tetap, adalah satu-satunya hospital di Pulau Pinang yang membuat kelahiran dalama air. Beliau sangat berpengalaman dalam teknik ini yang baru sahaja diiktiraf disebabkan kebanyakan pesakit beliau adalah warga asing yang lebih suka melahirkan bayi di dalam air. Kelahiran bayi dalam air dikatakan salah satu teknik yang mudah untuk melahirkan anak. Dr. Somaskandar adalah seorang yang penyabar dan penyayang. Beliau sentiasa sedia menolong pesakit bila-bila masa. Dr. Somas akan memberikan nombor peribadinya kepada pesakit beliau untuk menghubungi dia sebaik sahaja kontraksi bermula kerana ia mengambil masa 3 jam untuk mengisi kolam di mana kelahiran akan berlaku. Beliau menyokong pilihan anda dan membantu anda untuk memilih pilihan yang terbaik untuk anda. Jika anda merancang untuk menggunakan teknik berbeza untuk melahirkan anak, anda mungkin mahu membuat temujanji dengan Dr. Somaskandar.

  1. Voon Meng Hoon

Beliau adalah seorang pakar perbidanan yang berpengalaman di Hospital Loh Guan Lye di Pulau Pinang. Dr. Voon adalah pakar sakit puan yang bagus kerana beliau dikatakan sangat lembut dan memberi penerangan yang teliti tentang semua kebimbangan seorang ibu hamil tentang kehamilan mereka. Sebagai seorang ibu kepada dua, beliau seorang yang penyabar dan penyayang. Dr. Voon memahami apa yang bakal ibu sedang melalui. Bukan itu sahaja, suaminya, Dr. Devindran juga seorang pakar ginekologi di hospital yang sama, tetapi rawatan beliau lebih kepada rawatan kesuburan seperti IVF untuk Pasangan yang sedang cuba untuk hamil (TTC). Pendidikan Dr. Voon dalam Perubatan (M.B.B.S) dibuat di Glasgow dan ijazah pakar di London. Bayaran beliau dianggap munasabah tetapi beliau tidak melakukan ultrasound. Untuk itu, anda perlu pergi ke doktor lain. Bertemu dengannya, anda MESTI membuat temujanji. Dr. Voon tidak melayan pesakit yang datang tanpa temujanji. Walaupun dengan temujanji anda diberi amaran, anda perlu menunggu lama. Jadi, bersedia untuk menunggu lama, tetapi menunggu untuk Dr, Voon adalah berbaloi.

  1. Soon Su Seong

Sebagai OBGYN di Hospital Adventist Pulau Pinang (PAH), Dr. Soon berpengalaman dalam kedua-dua rawatan pembedahan dan perubatan kehamilan dan kelahiran anak. Sebelum bekerja di PAH, beliau pernah berkhidmat di  Hospital Wanita dan Kanak-Kanak KK, Singapura sebagai pakar dalam onkologi ginekologi. Beliau sangat berpengetahuan dalam bidang perbidanan dan penyakit ginekologi. Beliau fasih berbahasa Inggeris, Melayu, Hokkien dan Kantonis. D. Soon terperinci dalam rawatannya dan sentiasa memberi perkembangan terkini keadaan penyakit kepada pesakitnya. Dr. Soon selalu menelefon pesakit beliau apabila mendapat keputusan sebarang ujian yang diambil dan memberitahu mereka keputusannya secepat mungkin. Bayaran perkhidmatan beliau adalah munasabah. Anda perlu mendapatkan temujanji dengan Dr. Soon secepat mungkin kerana beliau sangat popular. Barisan yang menunggu beliau sangat panjang, anda mungkin mahu berjalan-jalan di sekitar kawasan itu sementara menunggu giliran anda. Beliau juga seorang yang penyabar dan membiarkan anda menanya apa-apa soalan mengenai kehamilan anda.

  1. Low Chin Soon

Dr. Low Chin Soon merupakan pakar obstetrik yang berkhidmat di Hospital Adventist Pulau Pinang. Beliau menamatkan ijazah M.B.B.S di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan memperolehi keahlian daripada Royal Colleges of Obstetricians & Gynaecologist yang merupakan pengkhususan beliau. Dr. Low sering merawat kehamilan biasa dan masalah-masalah berkaitan dengan proses bersalin. Beliau mempunyai kepakaran khas dalam pembedahan invasif minimum dan perubatan janin dan juga melaksanakan pembedahan laparoskopi yang juga dikenali sebagai pembedahan Key-hole. Dr. Low adalah ahli Persatuan Obstetrik & Ginekologi Malaysia dan juga Persatuan Perancangan Keluarga. Beliau fasih berbahasa Inggeris, Melayu, Mandarin, Hokkien dan Kantonis. Dr. Low Chin Soon tidak membiarkan pesakit beliau membazir duit untuk barangan yang tidak diperlukan oleh pesakit. Beliau juga membiarkan anda membuat keputusan sama ada anda mahu melahirkan anak secara normal atau melalui c-seksyen. Dr. Low akan menjelaskan kebaikan dan keburukan kedua-dua jenis cara lahir tetapi keputusan terakhir adalah milik anda. Beliau menyokong ibu-ibu yang ingin menyusukan bayi mereka. Penyusuan susu ibu adalah cara terbaik untuk memastikan anak anda kuat.

Jadi, ini adalah senarai yang anda boleh guna untuk carian anda. Jika anda mempunyai sebarang maklum balas, atau ingin menambah lagi OBGYN popular, anda boleh komen di bawah atau maklumkan kepada kami di sini. Untuk lebih banyak pilihan untuk Ginekologi di sekitar Pulau Pinang atau di tempat lain di Malaysia, anda boleh melawat di sini.

Kehamilan adalah satu perjalanan yang indah dan anda tidak mahu apa-apa yang buruk berlaku, lihat di sini untuk mengelakkan kesilapan yang biasa dilakukan oleh bakal-bakal ibu. Jika anda sedang mencari orang yang dapat menjaga anda dan bayi semasa tempoh berpantang anda, anda boleh menyemak senarai yang kami jadikan untuk pusat-pusat berpantang dan juga bidan. Anda juga boleh menyemak senarai pendek untuk bidan di seluruh Malaysia dan pakej mereka di sini.

Share